Miniplane TOP 80

TOTAL WORLD CHAMPION !

          Miniplane Top 80 se od ostatních motorů odlišuje hlavně svou nízkou hmotností - v základním provedení váha motoru včetně sedačky je 18,5 kg. Je pravděpodobně nejlehčím paramotorem ve světě. O jeho kvalitách svědčí i počet získaných titulů mistra světa a bezpočet dalších medailí ze všech možných sportovních akcí.

          Mezi piloty je oblíbený i pro svou spolehlivost a jednoduchost, nevyžaduje téměř žádnou údržbu. Při objemu 80 cm3 nepotřebuje elektrický startér, velmi snadno se dá nastartovat i během letu rukou.

          Svým výkonem 16 Hp poskytuje dostatek síly i pro piloty o čisté hmotnosti 100 kg. Je nepřekonatelný v rámci ekonomiky letu ve spotřebě paliva, která je cca 2,5 l benzinu na 1 hodinu letu. Je vybaven odstředivou spojkou, což je velmi důležitý bezpečnostní faktor!

TOP 80 PSF YellowTOP 80 PSF Yellow 2 TOP 80 ABM Red Metalic1

Technické údaje: TOP 80
Výrobce: Mini Plane – Italia
Typ: vzduchem chlazený 2T
Reduktor: zubový v oleji
Odstředivá spojka: ano
Vrtule, dvoulistá dřevěná nebo karbonová: 125 cm / 132 cm
Hmotnost bez paliva, včetně sedačky: 18,5 kg
Karburátor: Diaphragm Walbro WG 8
Rozměr rozložený motor: 135 / 135 / 75 cm
Rozměr složený motor: 80 / 40 / 40 cm
Statický ťah: 16 hp / 9.800 rpm
Hlučnost:

max. 52 db Spotreba paliva

Max. váha pilota: 110 kg
Rám motoru: aluminium ergal, fiberglass
Palivová nádrž: 12 l
Dolet: více než 4 hod.
Barevné provedení rámu:

žlutá, červená, stříbrná, černá, modrá, bílá


Cena motoru včetne DPH:   
PSF 104 850,–- pevné závěsy

Cena motoru včetne DPH:   ABM 112 960,–- pohyblivé závěsy


O motorovém paraglidingu

          Zájem o motorový paragliding prudce roste a každým rokem si nachází stále více a více příznivců. Možná jde jen o naplnění odvěké touhy člověka volně létat, pocítit svobodu, zažít něco nového. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli přinést pár odpovědí na časté a opakující se otázky, které vám pomohou zorientovat se v dané problematice. Nezaměřili jsme se pouze na nováčky, kteří teprve uvažují začít s létáním na padákovém kluzáku s motorem. Následující řádky by měly pomoci zorientovat se i "zkušenějším" bezmotorovým pilotem na padákových kluzácích, nakolik létání s motorem přináší několik podstatných odlišností oproti létání bezmotorovému. Takovým způsobem bychom chtěli přispět ve značné míře k správnému výběru paramotoru a padákového kluzáku, případně příslušenství, které je nedílnou součástí při létání s motorem. Stejně doufáme, že tyto řádky přispějí ke zvýšení bezpečnosti letového provozu a během mnoha nalétaných hodin přinesou každému z vás budoucích pilotů motorových padákových kluzáků prospěch a hodně radosti při létání na motorovém padáku.

Motorový paragliding

          Je poměrně mladou formou létání, získávající si velmi rychle popularitu mezi širokou veřejností, proto jí věnujeme více pozornosti. Je to úplné jiná, nová dimenze létání na padákovém kluzáku. Tento nový rozměr mu poskytuje motorová pohonná jednotka. S padákem se dokážeme dostat do míst, které nejsou dostupné jinak než ze vzduchu, v čase který si sami zvolíme. Nejsme závislí na vzniku teplých stoupavých proudů, které využíváme při přeletech s bezmotorovým padákovým kluzákem, nejsme tolik odkázáni na počasí, i když počasí je vždy jedním z rozhodujících a zároveň limitujících faktorů při létání vůbec. Dokážeme ve vzduchu setrvat dostatečně dlouho, abychom uspokojili nejen naši touhu po létání, ale i poznat nové, neobjevené, nedotčené. "Pomalá rychlost" padákového kluzáku se stává výhodou, která nám umožní prohlédnout si podrobně krajinu nad kterou létáte, udělat pár pěkných fotografií míst, které nám vždy budou připomínat to, co jsme při létání zažili. Motorový paragliding stejně dokáže poskytnout dostatek prostoru pro soutěživé, sportovně založené piloty. Koná se množství soutěží s různými disciplínami pro piloty, ve kterých mají možnost realizovat se, předvést své umění ovládat motorový padákový kluzák.

MPG alebo PPG

          Můžete si vybrat jednu ze dvou možností. Létání s motorem rozdělujeme na PPG, kde motor je umístěn na zádech pilota pomocí speciálního postroje a ke startu pilot používá jako podvozek své vlastní nohy, přičemž po vzletu samozřejmě pohodlně sedí v sedačce. Druhou možností je MPG, kde pilot motorového padákového kluzáku používá tříkolku, ve které pohodlně sedí už před startem. Tříkolka poskytne možnost dostat se do vzduchu i tým, kteří se nedokážou rozběhnout s motorovou krosnou na zádech, možná z důvodu pokročilejšího věku, nebo i tým, kteří to považují za pohodlnější způsob startu.

Paramotory a výrobci

          Ve světě se prezentuje množství různých výrobců s poměrně velkým množstvím nabízených modelů, kteří se nás snaží přilákat na koupi svého paramotoru. Každému je z vlastní zkušenosti jasné, že i kvalita bude různá.

Správný výběr paramotoru - motorové krosny

          Pokud chceme létat s paramotorem, při jeho výběru bychom se měli zajímat hned o několik jeho podstatných vlastností, nejen o výkon paramotoru nebo o to, zda má motor elektrický startér. Při samotné koupi hraje roli mnohem více základních, důležitých faktorů.

Výběr podle výkonu paramotoru

          Začneme hned výkonem motoru. Vybíráme si především podle hmotnosti pilota, tedy čim vyšší hmotnost pilota, tím výkonnější motor je potřebný. Ale pozor, i příliš velký výkon motoru může ohrozit bezpečnost letu a převažne je více na škodu než k prospěchu celé věci. Dnešní motory používané v padákových krosnách mají výkon přibližně od 15 do 30 HP, což je 11 až 23 kW. Co největší výkon není vždy to, co opravdu potřebujeme, dokonce příliš silný paramotor může být pro vás velmi značným nebezpečím! I piloti s váhou přes 100 kg nemají problém létat s motorem, jehož výkon se pohybuje na dolní hranici vyráběných motorů, ale i zde může docházet k nebezpečným situacím, kdy se pilot ocitne v zóně silných klesavých proudů a potřebuje vystoupat vzhůru, což mu už motor s tak malým výkonem nemusí umožnit. A zase naopak, lehký pilot s velmi silným motorem bude mít problém s točivými momenty způsobenými vrtulí paramotoru, přičemž let nebude příjemný. Kromě toho může vzniknout velké riziko nevhodným přenesením váhy pilota na stranu momentu od vrtule a složením takovýchto nepříznivých účinků během letu může dojít k těžko řešitelné a nebezpečné situaci. Tyto momenty ovlivňuje zejména způsob uchycení padákového kluzáku ke krosně, těžiště by se mělo nacházet někde uprostřed pilota. Dále je třeba se zamyslet nad změnou úhlu náběhu padákového kluzáku, když pilot letí pod "plynem", úhel náběhu je značně zvětšený a pilot letí mnohem pomaleji. Ba dokonce jsou případy, kdy lehký pilot se silným motorem krátce po startu pod plným plynem natolik zvětšil úhel náběhu na padákovém kluzáku, že došlo k odtržení proudnic na kluzáku a následné k pádu pilota. Tedy opravdu je třeba létat na motoru s přiměřeným výkonem, s padákovým kluzákem, který je sladěn s naší hmotností a také s našimi fyzickými dispozicemi. Bude pro nás soustavou, která zajistí nejvyšší bezpečnost a létání se stane příjemným zážitkem, koníčkem a zábavou. Mohli bychom to shrnout asi takto: piloti s váhou 60 až 80 kg by si mohli vybírat mezi motory s výkonem 15 až 20 HP, piloti o hmotnosti 80 až 115 kg by měli sáhnout po motorech s výkonem 17 až 23 HP. Také je třeba vzít v úvahu výšku závěsů na paramotor, která přímo ovlivňuje rotační moment vrtule. Čim vyšší mámě závěsy, tím se účinky od vrtule projevují méně. Zde vám rádi poradíme a předáme vám naše bohaté zkušenosti nabyté při výuce a při létání s různými typy motorů a padákových kluzáků.

Výběr podle hmotnosti paramotoru

          Hmotnost paramotoru je jedním z dalších velmi důležitých faktorů, který musíte při výběru zohlednit, nakolik se často stává, že bývá opomenut. Nebo prostě jen neznalost způsobí to, že se radost z létání přemění na upocené trápení a obavy ze samotných startů. Mnoho pilotů na rovině a při úplném bezvětří dokonce raději nestartuje. Přitom start za těchto podmínek s dnešními moderními padákovými kluzáky a vhodně zvoleným paramotorem je jedním z nejlehčích. Prvořadou podmínkou je však dobrý padák vhodně zvolený motor, kde bychom měli zohlednit výšku a váhu pilota, samozřejmostí musí být správná instruktáž při výuce. Už samotná manipulace s těžším paramotorem, o váze 25 kg v suchém stavu, tedy bez benzínu, začíná byt namáhavá a pro mnohé se stane i nepřekonatelnou překážkou. Uvedené je na škodu, protože si stačilo celou věc jen zkonzultovat, motor dát před koupí na ramena, trochu se s ním projít, případně si zkusit zlehka pobíhal, samozřejmě s vypnutým motorem.

Váha paramotoru

          Hmotnostně se paramotory pohybují od těch nejlehčích 18 kg, jako je například Miniplane TOP 80, u jiných výrobců až do přibližně 27 kg v suchém stavu, tedy bez natankování benzínem. Třeba dát pozor na to, aby výrobce uváděl hmotnost kompletního paramotoru, tedy s postrojem (sedačka). Mnoho z nich využívá různé triky na kamuflování skutečné hmotnosti kompletního paramotoru! Paramotor s hmotností 25 kg bychom mohli považovat za hranici, kterou normálně vyvinutý zdravý člověk dokáže zvládnout. Samozřejmě se vyrábějí i těžší paramotory, které jsou spíše určeny k létání s podvozkem a to ať už jako singl, tedy pro jednoho pilota nebo tandem pro pilota s pasažérem. Můžeme si to celé rozebrat na příkladu. Představme si paramotor o hmotnosti 25 kg. Bude se pravděpodobně jednat o motor s větším výkonem a samozřejmě tím musíme předpokládat větší spotřebu. Bude muset být vybaven větší nádrží na palivo dejme tomu 14 l, možná až 17 l, což výrobce samozřejmě zajistil. To představuje 14 kg až 17 kg, které musíme připočítat k váze paramotoru. Pilot při létání potřebuje i záložní padák, pokud si koupíte jeden z těch nejlehčích, bude vážit například jako Snip 2,1 kg, včetně externího kontejneru od firmy Easy Fly, s nosností do 130 kg, což určitě bude potřeba. Pak ještě nějaký ten variometr - výškoměr, Gps, radiostanici, ... Dejme tomu připočteme pouze 1 kg na přístroje, a to jsme určitě podvážili. Pokud to celé sečteme, tak dostaneme spolu 42,1 až 45,1 kg. Jsou tu ještě maličkosti jako fotoaparát, nějaký ten olej do benzinu protože často letíme na výlet a po cestě si budeme chtít dotankovat, možná nějaký šroubovák, nebo svíčkový klíč ... atd. Zkrátka a dobře, skončili jsme na 42 kg až 45 kg. Pokud někdo chce vědět, zda je to hodně nebo málo, ještě jednou doporučujeme navštívit prodejce, který má k dispozici více motorů s různými hmotnostmi, vyzkoušet si o čem ta hmotnost paramotoru vlastně je a hlavně, jaké budou naše pocity a jestli jsme si vybrali správně . Naproti tomu, pokud vezmeme v úvahu 18 kg paramotor a celé to spočítáme, tak startovní rozběh s takovým paramotorem nám zvládne i starší pán v letech. K uvedenému ještě třeba dodat, že létání s paramotorem je opravdu pro každého, jen třeba zvolit správnou cestu.

Naše fyzické dispozice - výška pilota

          Výška pilota ovlivňuje výběr samotného paramotoru. To je také k zamyšlení. Pokud si představíme, že nejběžněji používaným rozměrům vrtule při paramotorech je velikost 125 cm, pak rám paramotoru chránící vrtuli musí maličko překrývat a chránit rotující vrtuli před poškozením. Vnější rozměr ochranného rámu vrtule, tedy samotného paramotoru, bude cca 135 až 140 cm. Pilot s menší výškou může mít problém při rozběhu, jelikož samotná velká krosna mu může bránit při startovním rozběhu. Kromě toho, pokud spodní okraj krosny paramotoru je velmi nízko nad zemí, snadno se stane, že zachytíme vrtulí nějakou pevnější vyčnívající rostlinu, která při vysokých otáčkách vrtule zcela jistě způsobí poškození samotné vrtule.

Elektrický startér

          Už ze zkušenosti víme, že se mnoho budoucích pilotů orientuje při výběru na vybavenost motoru elektrickým startérem. V drtivé většině případů není nutný. Je třeba si uvědomit, že se jedná o málo objemové motory jako jsou sekačky, motorové pily a pod. Motory do objemu 120 m3 opravdu nastartujeme velmi snadno ručním startérem. Komprese motoru je na tak nízké úrovni, že výrobci nepoužívají ani dekompresor pro lehčí start. To důležité, co chcete vědět je, "co když mi motor zhasne během letu". Motory jsou zkonstruovány tak, abyste na startér dosáhli a motor si bez problémů nastartovali i během letu. Samozřejmě si to třeba ověřit. Startér potřebuje i baterku a nějaké to elektrické příslušenství, což představuje zbytečný nárůst hmotnosti na krosně, kde šetříme přímo gramy. Kromě toho bude to chtít nějaký servis a údržbu navíc. Zde opět platí čím jednodušší, tím lépe a asi i levnější.

Odstředivá spojka

          Jde o velmi podstatný bezpečnostní prvek! Je to něco, co by měl mít každý paramotor. Dnes si paramotor bez odstředivé spojky ani neumíme představit a při výuce už vůbec ne. Odstředivá spojka nám zajišťuje to, že se vrtule netočí a zůstává bez pohybu při nastartovaném motoru s chodem na volnoběh až do doby, než pilot nepřidá plyn. V případě, že motor není vybaven odstředivou spojkou, motor má přímý náhon z reduktoru, dále přes řemen nebo ozubená kola. Vrtule motoru se neustále točí a je stále v záběru! I zkušený pilot se může zapomenout a nechtěně zachytí o cokoli co se bude nacházet v blízkosti. Nejmenší škodou v tom nejlepším případě je výměna vrtule za novou. Odstředivá spojka Vám mnohdy ušetří spoustu peněz za opravy či už na motoru, samotném padákovém kluzáku a jeho šňůrách, ať už budete jakkoli opatrný a jakkoli zkušený pilot.

Vibrace paramotoru

          Setkali jsme se v praxi is paramotorem, který svými vibracemi přímo znemožňoval delší let. Už po 30 ti minutách letu vibrace od motoru způsobily rozostření vidění, jeho schopnost zaostřit zrak. Takové zkušenosti se najdou i u jiných zkušenějších pilotů. Je třeba si uvědomit, že samotný spalovací motor si pilot nese na zádech a jeho odpružení na silenbloky nemusí být dostatečné. V nejednom případě se pilot přímo opírá o konstrukci, proto je důležitý i chod samotného motoru.

Hlučnost paramotoru

          Dáváme přednost motorem, které nejsou "agresivní" co se týče hluku. Pilot samotný je chráněn tlumiči hluku, ve kterých je nainstalován komunikační systém. Kromě toho je třeba vzít v úvahu, že mnohokrát letíme v blízkosti lidí nebo domů. Samotný údaj o hlučnosti paramotoru výrobci uvádějí, ale doporučujeme si výrobek poslechnout. Je tu však problém jak a s čím jej srovnat. Nejjednodušší a nejlepší v takovém případě je přijít na nějaký slet paramotorů, například na námi pravidelně pořádanou akci "Výlety na motorovém padáku", kde se pořádně porozhlédnete a rozšíříte svůj náhled v dané problematice. Máte možnost si stroje ohlédnout a vidět a slyšet přímo v akci. Často se pak může stát, že změníme svůj názor a vybereme si jiný paramotor, jak jsme uvažovali původně.

Velikost palivové nádrže

          Velikost palivové nádrže výrobce dimenzuje podle samotné spotřeby paliva paramotoru podle možnosti tak, aby motor měl dolet alespoň 4 hodiny letu. Motor s větším objemem válců motoru má větší spotřebu, a proto potřebuje větší palivovou nádrž. Objem palivových nádrží se pohybuje obvykle od 9 do 17 litrů. Spotřeba se pohybuje od necelých 3 l do 4 l a více na hodinu letu. V závislosti na několika faktorech spotřeba motoru narůstá nebo klesá. Vyjmenujeme jen několik z nich: hmotnost pilota, velikost a výkon použitého padákového kluzáku, tlak, teplota, vlhkost vzduchu tedy naše letová výška a podobně. Při paramotorech s větší palivovou nádrží se během letu bude měnit rozložení hmotnosti, tedy bude docházet ke změně polohy těžiště naší letové soustavy.

Změna polohy těžiště letové soustavy

          Nádrž je v převážné většině případů umístěna dole pod těžištěm. Při letu a spotřebovávání paliva se těžiště soustavy posouvá směrem nahoru, čímž dochází ke změně dynamických vlastností letové soustavy, tedy padákového kluzáku, paramotoru a pilota. Padákový kluzák bude více reagovat na řízení, bude živější, obratnější a s poklesem zatížení i méně stabilní. Ale pozor, tyto změny by neměly být v žádném případě kritické.

Dizajn a kvalita

          Jaký rám si vybrat? Náš výběr ovlivňuje především dizajn. To znamená, co se nám líbí na obrázku, to chceme, ale i zde platí, co je hezké, nemusí být funkční a dobré. Dílenské zpracování, tedy samotná kvalita provedení, není vždy zřejmá z fotografií na webové stránce nebo reklamního prospektu. Stejně tak pokud nemáme možnost porovnat více výrobců, nevíme jaká vlastně má být kvalita samotného výrobku. Hodně krát se jedná jen o neprofesionální, garážové, malosériové výrobky bez certifikátu, na které bychom si měli dávat pozor.

Certifikát

          Certifikát například německé zkušebny DULV nám může být prvním předpokladem koupě kvalitního výrobku a hlavně zajišťuje splnění základních kritérií bezpečnosti při létání. Mimo jiné bychom mohli přihlédnout k tomu, kolik pilotů ve světě na motoru létá - tedy samotný počet vyrobených kusů, jaké jsou s nim zkušenosti, jak dlouho se již vyrábí. Kvalita výrobku a zkušenosti s ním je v takovém případě rozebrána na různých diskusních webových fórech úplně dopodrobna a tedy víte, co byste při koupi takového výrobku mohli očekávat. V každém případě i zde je třeba být opatrný. Ne všechno na webech je uvedeno správně a marketing se dnes dá dělat na mnoho způsobů. Dalším vodítkem by mohlo být zastoupení prodejců v různých zemích světa - jak všichni víme, kvalita se dobře prodává sama.

Aerodynamické vlastnosti

          Tyto jsou také velmi důležité. Rám paramotoru podstatnou měrou ovlivňuje celkové chování soustavy. Aerodynamické vlastnosti zjistíme až po vypnutí motoru nebo po nechtěném vysazení paramotoru. Může to byt například podstatně horší klouzavost padákového kluzáku.

Sedačka – postroj pilota

          Umístění a vypracování sedačky má zásadní vliv na komfort a pohodlí pilota během letu. Pohodlí pilota je jedním z nejdůležitějších kritérií při samotném letu. Závisí na tom přímo bezpečnost letu! Pokud se jedná o nevhodně vypracovanou konstrukci sedačky posazenou do rámu, pilot se nemůže soustředit na samotný let. Mnohokrát se jedná o podomácky vyrobené konstrukce rámů a sedaček, které jsou pro pilota nebezpečné a téměř vůbec nejsou použitelné. Popruhy sedačky při takových strojích mnohokrát škrtí pilota, tlačí na různých místech a způsobují nemalé bolesti po pár minutách letu. Závěsy pro padákový kluzák bývají tak vysoko, že soustava je těžko ovladatelná, ruce pilota jsou v nepřirozené poloze, motor může být vyhotoven jako polovina ze starého trabanta, je těžký a málo výkonný. Toto vše by mělo patřit do historie motorového paraglidingu a muzea, ale není určitě vhodné pro bezpečné a spokojené létání.

Vrtule paramotoru

          Obvykle se vrtulí nezabýváme. V zásadě se používají dva druhy vrtulí podle druhu materiálu, a to dřevěné nebo kompozitové - kevlarové a dále dvoulisté nebo víclisté. Vzhledem k velmi nízké účinnosti tohoto prvku motoru - cca 15%, výrobce sám nejlépe ví, jaká vrtule poskytne motoru ten nejlepší a optimální výkon. Začínáme téměř vždy s dřevěnými vrtulemi. Časem lze zakoupíme dražší kevlarové, ale ne vždy platí, že budou lepší.

Paramotory – PSF nebo ABM

          Jedná se o konstrukční prvek - berany, který je pevně uchycen k nosnému rámu. Na tyto berany je přichycena sedačka pilota. Samotné berany zajišťují pohodlný a komfortní posed pilota při létání. Sedačka při letu si zachovává stálý tvar a poskytne mu maximum prostoru a pohodlí. Tyto berany mohou být buď pohyblivé, systém se nazývá ABM, nebo pevné a systém se nazývá PSF. Soustavy vybaveny pohyblivými berany umožňují pilotovi více řídit padákový kluzák změnou polohy těžiště pilota, tedy víc a dynamičtěji reaguje soustava na náklon pilota v sedačce. Tento způsob hodně využívají piloti s většími zkušenostmi a hlavně piloti létající soutěže.
Pro začátek vždy doporučujeme pevné závěsy!

Vyvážení krosny

          Samotný padákový kluzák je upnutý ke sedačce pilota nosnými karabinami. Důležitá je výška samotných závěsů. Výrobce obvykle vybaví krosnu dvěma nebo více výškově uspořádanými závěsy, které se používají podle hmotnosti pilota. Celá soustava musí být při letu vyvážená, protože pokud to tak není, pak se může krosna po startu dostat do nesprávné polohy. Buď je v poloze "předkloněné", což je ten "lepší" případ nebo "zakloněné", což může způsobit nemalé problémy. Zvětšený záklon způsobuje přenesení točivých momentů od vrtule do svislé osy, čímž může při silném motoru a lehkém pilotovi dojít k přetočení pilota s krosnou kolem svislé osy. Následně dojde k zamotání šňůr a znemožnění řízení - tzv. "TWIST". K takové situaci při správně vyvážené krosně nemůže dojít. Znovu je to otázka správného výběru paramotoru, hmotnosti pilota a správně vyvážené letové soustavy.
V případě, že bude padákový kluzák přichycen ke krosně níže, je celá soustava labilnější a bude snadněji zatáčet.

Rukojeť plynu

          Můžeme si ji představit jako páčku brzdy na kole. V takovém provedení ji najdete i na několika paramotorech. V ruce pilot kromě řídicí šňůry padákového kluzáku drží navíc i páčku, kterou ovládá plyn, tedy otáčky vrtule a přímo výkon motoru. Měla by být správné velikosti s lehkým chodem, dobře ovladatelná. Vyskytuje se množství případů nevhodných kombinací, kdy ovládání plynu není vhodné a způsobuje mnoho problémů. Tímto také dochází k vyvození množství ne právě nejbezpečnějších situaci pro pilota.

Typy rámů při paramotorech

          Na trhu je více druhů rámů paramotorů, které výrobci používají. V zásadě se jedná o rámy s kovovou konstrukcí, slitiny chrom molybdenu, která asi nejlépe vyhovuje daným požadavkům z několika hledisek. Buď jsou to krosny s rámem z kovu a ochranným košem stejně z kovových prvků, nebo velmi často je to kombinace kovového nosného rámu a ochranného koše s laminátovými prvky, kde je přínosem snížená hmotnost krosny. Někteří výrobci používají při konstrukci laminátové tvarované konstrukční prvky.

Výběr padákového kluzáku

          Prvořadým pedpokladom správného výběru je použití kategorie padákového kluzáku, na který mám oprávnění - pilotní průkaz! Jaký padák potřebuji? Když letím s motorem, mám přece zvýšenou letovou hmotnost o váhu paramotoru, a proto logicky potřebuji větší padák. Ve výběru padákového kluzáku pro paramotorové létání nemají jasno ani piloti, kteří již dlouhá léta létají bez motoru. Jednoduše řečeno, pro motorové létání používáme stejný padák jako při létání bez motoru. Samozřejmě ne všechny padáky, s nimiž létáme bez motoru, jsou vyhovující. Třeba se snažit vyhnout zejména některým ze starších modelů, které při přetížení motorem nemusí vydržet zvýšené namáhání padákového kluzáku. Dnes už vícero výrobců vyrábí zvlášť upravené modely certifikované pro motorové létání. Takový univerzální padákový kluzák jako jeden z mála výrobců nabízí i špičkový světový výrobce padáků - Gradient. Například model Orbit 3 je certifikován i německou LTF a evropskou CEN zkušebnou. Úprava se týká hlavně zdvojených hlavních závěsů na volných koncích padákového kluzáku, čímž je umožněna změna délky řídících šňůr pro pohodlí a bezpečnost pilota. Dále jsou zde přidány trimovací zařízení na volné konce padákového kluzáku. Takový univerzální padákový kluzák lze velmi dobře využít při bezmotorovém i motorovém létání. Další možností je zakoupení padáku zvlášť určeného pouze pro motorový paragliding. Možnost použivat padákový kluzák k motorovému létání musí být samozřejmě vyznačena v technickém průkazu padákového kluzáku.

Výběr školy

          Je třeba vybrat si renomovanou školu paraglidingu, která se zabývá paraglidingem více let, jak motorovým tak i bezmotorovými létáním. Bohužel profesionálních škol motorového paraglidingu je na Slovensku minimálně. Nepovažujeme za velmi šťastné řešení nechat se vyškolit na motor u instruktora, který Vás bude školit v rámci svého volného času, protože je zaměstnán i jinak než paraglidingem. Občas vám to nedovolí počasí a samozřejmě někdy zas nemůžete Vy. Nakonec se školíte několik týdnů a nezřídka měsíců, no a výsledek bývá opravdu různý. Vzhledem k nárůstu zájemců výcviková střediska zařadili narychlo do nabídky motorový paragliding tak, aby zvýšily atraktivitu nabízených služeb a přilákali nové zákazníky.Zajímejte se o to, jestli mají instruktora, který Vás provede celým motorovým i bezmotorovými výcvikem souvisle během několika dní. Nebojte se požádat samotného instruktora o ukázku motorového paraglidingu ještě před zahájením kurzu. Pokud Vám nemůže vyhovět, asi něco nebude v pořádku. U nás se motorovému paraglidingu věnujeme již několik let a rádi vám předáme naše bohaté zkušenosti z létání na motorovém padákovém kluzáku. Pravidelně pořádáme akce jako jsou "Výlety s motorem", kde je spolu s ostatními piloty možné načerpat nové zkušenosti a poznatky z motorového létání, a přitom se seznámit s příjemnými lidmi, kteří mají stejné zájmy jako my všichni, které spojuje létání.

Přeprava paramotoru

          Obecně jsou dnes prakticky všechny paramotory koncipovány tak, aby se mohly během několika málo minut rozebrat a následně uložit do jakéhokoliv osobního motorového vozidla. Výrobci v některých případech mají v ceně i přepravní tašku na paramotor, jako například Nimbus-paramotors. Taková přepravní taška od Nimbus má rozměry 95 × 45 × 40 cm. Stejně pokud chcete letět letadlem na dovolenou a přibalit si paramotor, použijte přepravní Box Miniplane TOP 80, který má vnější rozměr 100 × 50 × 40 cm a včetně paramotoru váží přibližně 20 kg. Pokud se někomu nechce montovat a demontovat motor při každém létání a není zrovna vybaven dodávkovým vozidlem, je velmi jednoduché použít například nosič na kola zavěšen na tažném zařízení vozidla. Paramotor tam položíte a jednoduše připnete dvěma popruhy. Doporučujeme v tomto případě zakoupit krycí přepravní plachtu na paramotor, která ho ochrání před případným deštěm na delší cestě. Obal na vrtuli se také může hodit.

Servis

          Je třeba vzít v úvahu jak a kde budeme motor servisovat. Samotný dvoutaktní motor je velmi jednoduché a nekomplikované zařízení a základní servis si průměrně technicky zdatný pilot udělá sám. U kvalitních výrobků je servis minimální, dá se říci že téměř žádný, ale takových strojů je na trhu opravdu minimálně. Naopak při koupi nezdařeného paramotoru je servis a řešení různých technických problémů na denním pořádku. Hlavně bychom rádi upozornili na použitý karburátor při paramotoru, ten mnohdy zbytečně způsobí starosti, kterým se dalo předejít vhodným výběrem - například membránový karburátor Walbro WG 8, je výborným řešením. V případě potíží nás to samozřejmě po čase přestane bavit a s takovým létáním asi i rychle skončíme. V samotných počátcích je třeba občas se na něco zeptat a je vhodné tak učinit, zvláště pokud máte dobrý kontakt na servis a hlavně i dostupné náhradní díly.

.

http://gradient.cx/ http://www.swing.de/ http://www.garmin.sk/ http://easyfly.cz/ http://flytec.ch/ http://karpofly.cz/